Autoslalom

Autoslalom is de basis van de autosport, maar wie weet dat nog?

Weet u hoe een skislalom in zijn werk gaat? Een autoslalom is net zoiets, maar dan met auto’s in plaats van met ski’s, en op ‘plat’ in plaats van op een helling (en meestal zonder sneeuw). Bij autoslalom gaat het primair om snelheid, waar­bij uiteraard het juiste parcours dient te worden gevolgd; niet voor niets wordt autoslalom ook wel ‘post­zegel­ra­cen’ ge­noemd. Hoe dan ook: het gaat er om dat de rapste deelnemer wint. Er is ook een Nederlands Kampioenschap.

Voor slechts € 250,00 (excl. BTW) kunt u al een volledige dag meedoen in deze prachtige vorm van autosport. Dit doet u met een (winnende!) auto van KWH Racing. Deze is speciaal geprepareerd voor deze vorm van autosport. Dus u kunt direct meedoen voor een podiumplaat en dat voor de prijs van een dagje pretpark of avondje karten!

Autoslalom is keihard werken

Een slalomparcours is 1.000 tot 1.300 meter lang en kan in ongeveer één minuut worden afgelegd. De gemid­delde snelheid bedraagt dus 60 tot 75 kilome­ter per uur, inclusief staande start. Valt je dat tegen? Probeer dan eens (in theorie liefst) om een willekeurige straathoek met 50 km/h te ronden , dan ga je er vast anders over denken. Autoslalom is écht een kunst.

Een goed uitgezet sla­lompar­cours is één en al bocht – en dan niet van dat saaie links-rechts-links-rechts-bochten dat je wel in auto­tests  ziet, maar afwisselend snelle en langzame boch­ten kort na elkaar. In elke bocht hangt de ideale lijn af van de bocht ervoor en die erna.

Heeft u nog geen of weinig ervaring? Geen probleem er is altijd een instructeur van KWH Racing aanwezig om u te ondersteunen. De instructeur kan een rondje voor doen, of naast u gaan zitten om tips & tricks te geven.

Wist u dat uw zoon of dochter al vanaf 12 jaar mag meedoen? De enige eis is dat hij of zij bij de pedalen kan komen en de auto kan besturen! Kortom, plezier voor jong en oud en voor de ervaren en onervaren coureur!

Alle begin is moei­lijk, en wie wil rennen moet eerst leren lopen. Autoslalom ziet er op een afstand rela­tief gemak­kelijk uit, maar geloof me: dat valt behoor­lijk tegen. Dat moet ook – het moet niet gemakkelijk  zijn. Net als iedere andere sport is dit een echt specialisme waarop alleen echte specialisten kunnen scoren.

De Auto’s

Alles met vier wielen, een stuur en een motor is  toegestaan, zolang het maar niet teveel herrie maakt . Alles  tussen een ‘Ameri­kaan’ en een lelij­ke eend is bruikbaar. Van homologatie en zo heeft nog nooit iemand gehoord. Daarom kunnen uitgehomologeerde (en dus relatief waardeloos geworden) racetoerwagens in de slalommerij nog een prima tweede jeugd meemaken.

Wie geen zin en/of geen geld heeft, hoeft amper iets aan zijn auto te doen. Alleen dit:

  • Gebruik je wegbanden? Verhoog de bandenspanning dan rondom met circa 0,5 bar. Ga wel naderhand weer terug naar de normale waarde.
  • Verwijder alle los in het interieur en de kofferbak  rondslin­ge­ren­de zaken.
  • Plak de accupo­len met tape af (altijd verstandig maar hier verplicht).
  • Controleer vooraf het motorolieniveau. ‘Maximum’ is prima, maar nooit meer dan dat.
  • Zorg voor voldoende brandstof in de tank . Met vijftien liter kom je de wedstrijd probleemloos door.
  • Verder heb je alleen een geldig rijbe­wijs en een goede helm nodig.

 

Meedoen?

Als je wilt gaan racen, is slalommen een prima voorbereiding. Meestal doen er tussen de veertig en zestig deelnemers mee. Natuurlijk kan je daarbij geen Formule Ford tegen een Daihatsu Cuore laten uitkomen. Daarom is er een heel stelsel van afdelingen en klassen uitgedacht zodat iedereen een eerlijke kans krijgt. Voor de  diverse ­win­naars  bekers en applaus. Aan het eind van het seizoen worden er per afdeling Nederlandse Kampioenen bejubeld.

Voor meer info of inschrijving voor deelname, Neem contact met ons op via telefoon, WhatsApp of vul het contactformulier in. See you in Lelystad!